torsdag 25. oktober 2007

Nettmobbing er aktuelt for tiden og det vil kanskje bli mer og mer av det her i landet. Hva kan vi i skolen gjøre for å unngå dette? Er veien å gå og forby enkelte nettsteder? Jeg personlig tror ikke det er veien å gå. Du bestemmer» er en nettside som tar for seg dette temaet samt hva personvern er. Her er også linker til andre sider med samme tema. Hva kan vi gjøre på nett, hva er lurt og hva er ikke så lurt? Siden viser gode eksempler på hvordan ting du legger ut på nett kan bli misbrukt og brukt mot deg. Slik informasjon mener jeg det er viktig å gi til elevene våre og gjerne til foreldrene også. Jeg tror at mange av elevene ikke helt forstår rekkevidden av hva de gjør når de mobber andre på nett, eller når de legger ut personlige ting om seg selv eller andre på nettet. Vi i skolen bør bli mye flinkere til å lære elevene nettvett og lære dem å bruke informasjonsteknologien på fornuftig måte. Min erfaring sier meg at mange lærere i skolen i dag selv vet for lite om bruk av IT og hvordan en bruker det som et godt verktøy i undervisningen. I dagens samfunn med den enorme utviklingen innen for dette feltet mener jeg det er utrolig viktig at vi lærere er skolert på dette.

6 kommentarer:

Hilde sa...

Jeg deler samme erfaring som deg når det gjelder lærere, men det samme gjelder for foreldre. Slik det er nå, kan de fleste ungene mer med data enn mange lærere og foreldre. Og de klarer å skjule hvilke nettsteder de er inne på og hva de foretar seg.

Jeg har en datter på 15 år og da hun meldte seg inn på Nettby, valgte jeg å gjøre det samme. Først og fremst for å ha litt kontroll med hva hun foretok seg der. Men det er ikke alt man kan kontrollere. Det jeg har oppdaget er at mange unge bruker et veldig tøft språk inne på slike sider, og det har oppstått stygge mobbesaker. Mange glemmer at det sitter virkelige mennesker bak tastene og kan være veldig stygge. Bl.a. skyldes det nok at de føler seg trygge bak sine egne tastatur. Det er ikke lett å gjøre noe med de som f.eks. mobber. Et annet problem, er at vi ser unger i 8-9 års alderen som bruker Nettby og etter min mening er ikke disse modne for denne kommunikasjonsformen.

For å hjelpe lærere og foreldre som føler at de ikke vet hvordan de skal gripe an dette problemet, tror jeg at det å arrangere kurs, der de lærer hva de kan gjre og hvordan de går frem.

Jo tidligere barna lærer å bruke nettvett, jo lettere er det å følge med hva de gjør etterhvert som de blir eldre.

Unni sin norskblogg sa...

Jeg har ikke tro på å forby noen steder på nettet, teknologien er kommet altfor langt til at vi skal klare å stoppe det som skjer der ute. Da må vi voksne heller bruke tid og ressurser på å lære barna våre og elevene våre å bruke nettet på en fornuftig måte. Vi må fortelle dem hva internett kan brukes til, og også for den saks skyld misbrukes til, og heller lære dem - som med alt annet her i livet - at man må ta ansvar for sine handlinger. Det blir som med all annen oppdragelse og aktivitet; Lær barna sunn holdning og lær ungene å ferdes fornuftig også på nettet. Det høres kanskje naivt ut, men jeg har tro på at vi må gå foran som forbilder for våre barn også her. Vi er ikke i stand til å overvåke alt. Da er sunne holdninger og god kommunikasjon med barna et bedre middel, og så får vi heller stole på at det de frå hjemmefra og skolen skal holde til at de kan klare seg også på nettet sånn høvelig på egenhånd.

Lone sa...

Som lærer i 10. klasse merker jeg det godt på læringsutbyttet i timene hvor det er tillatt å bruke datamaskin. Mye av tiden går med til å sjekke nettby eller facebook, og har en først vært inne og det er skjedd endringer, er det naturlig nok vanskelig å legge fra seg før en har besvart henvendelsene. Og slik fortsetter det. Jeg tror ikke personlig at ungdommene som benytter seg av disse stedene fullt ut er klare over at de faktisk utleverer personlige opplysninger og bilder, som er lett tilgjengelige for hvem som helst.

Mette sa...

Svar til Hilde.
Jeg er helt enig med deg og tror det er lurt å kjøre kurs både for lærere og foreldre. Når ungene våre sitter med datamaskinen er det ikke bestandig like lett å følge med hva de gjør. Særlig når de vet hvordan de skal slette spor etter seg på maskinen. For å forebygge uvettig bruk av nettet må vi som foreldre og lærere være der i starten når ungene begynner å bruke informasjonsteknologien, og lære de nettvett fra de er små.
Når en 8-9 åring bruker Nettby er det kjempeviktig at en voksen er der sammen med barnet. Mange voksne tror at barnet ikke gjør noe galt når det sitter på nett og de voksne er i samme rom. Dette tror jeg er feil og mange foreldre blir lurt.

Mette sa...

Svar til Unni.

Jeg mener det samme som deg. Vi vet at vi som voksne er forbilder for barna, og å formidle gode og sunne holdninger til dem gjør vi ved å være gode eksempler selv. Da er det viktig å bry seg og som du sier ha en god kommunikasjon med dem. Det er viktig å stole på barnet, men samtidig er det viktig å vise interesse for hva det holder på med. Det er ikke sikkert våre barn gjør noe dumt på nettet, men andre kan gjøre noe dumt mot dem.

Mette sa...

Svar til Lone.

Det som slår meg når jeg leser ditt innlegg er om elevene virkelig har lov å gå på Nettby og Facebook når de har undervisning. Hvordan sitter de? Har ikke læreren overblikk over alle maskinene? Hvor mange elever er det samtidig? Det er vel tydelig at jeg ikke er vant å være på ungdomstrinnet. Jeg hadde ikke tillatt dette i mine timer. Det hadde blitt konsekvenser for de elevene som holdt på med dette i stedet for det de skulle. Samtidig vet jeg at det er vanskelig å følge med, elevene er raske til å trykke seg inn på en side uten at vi merker det.

Jeg tror du har rett i det du sier at elevene ikke er klar over hva de egentlig gjør når de legger ut personlige opplysninger og bilder. Det er viktig å lære ungene nettvett, men det er og viktig å lære de personvern. Hva er lov og hvilke konsekvenser kan det få om du mobber eller bare legger ut bilde av en annen person. Her må vi som foreldre og lærere være oppdaterte.