torsdag 25. oktober 2007

Leselyst!

Har nettopp lest en artikkel av Arne Jørgen Løvland i Norsklæreren 3, 04. En meget interessant artikkel om ”prosesskriving anno 2004”. Det var mange ting der til ettertanke for en fersk norsklærer, men det som jeg vil dele med dere er noe han sier om sammenhengen mellom lesing og skriving. Han sier at ” i det øyeblikket vi implementerer lesinga i skrivinga, må vi passe oss så vi ikke gjentar gamle feil”. Lesinga skal være for å erfare og oppleve, ikke for å svare på spørsmål. Da blir lesinga en fornøyelse som gir glede og et godt utgangspunkt for elevens vekst både som skribent og person. Leseopplevelsen kan godt deles med andre, men må ikke oppfattes som et ork. Her mener jeg at vi kan bli flinkere i skolen, i alle fall om jeg går i meg selv. Det kan være vanskelig å finne tid til å lese bare for å lese.

4 kommentarer:

Anne-Greta sa...

Hei Mette!
Da jeg leste innlegget ditt, husket jeg en artikkel jeg har lest i tidsskriftet Samtiden.
Forfatteren Knut Nærum skriver om norsk ungdoms syn på skjønnlitteratur.

Han beskriver to opplevelser han har hatt.
Den ene var en samtale han hadde hørt mellom to gutter i tolvårsalderen der den ene sier til den andre: "Tror du jeg leser bøker,eller?". Å bli tatt for å være en som leser bøker, ble sett på som en svakhet.
Den andre opplevelsen var en lektor han hadde hatt på skolen. Han pleide å begynne alle norsktimene med høytlesning. Etterpå var det forbudt å snakke om teksten. Flere tiår etterpå kom gamle elever han traff på gata og takket han for at han hadde hjulpet dem å sette pris på god litteratur.(Samtiden 04/2006)
Knut Nærum kommer med noen forslag til hva vi bør gjøre for at ungdommer skal få lyst til å lese. Kanskje vi kan ta i bruk noen av dem?

Hilsen Anne-Greta

Lisa sa...

Hei Mette.

Å få tid til å lese bare for å lese skulle vel egentlig ikke være noe problem, selv om mange mener det.

På skolen der jeg jobber har vi hver tirsdag (på 6. trinn) en halv time med leksesjekk. Mens elevene venter på å bli sjekket, skal de lese i ei selvvalgt bok, tegneserie e.l. Dette er ei fin stund, og elevene koser seg veldig. Det er også en lærer på biblioteket, slik at elevene kan låne nye bøker.

Jeg er stor tilhenger av at det skal leses høyt for elevene. Det har ikke blitt gjort i denne klassen, men jeg gjør det på de mindre trinnene. Elevene storkoser seg når de blir lest for, og jeg er helt sikker på at dette bidrar til at leselysten øker. Om jeg skulle hatt en egen klasse, uansett trinn, ville jeg ha lest høyt for dem. Ingen er for gamle til å bli lest for. Jeg storkoste meg når vi hadde om nynorsk litteratur, når foreleseren leste høyt for oss :)

Hilsen Lisa

Mette sa...

Svar til Anna-Greta.

Hva skal vi gjøre for at det skal bli tøft å lese? Jeg tror det samtalen mellom guttene er nokså vanlig. Etter dette skoleåret har jeg forstått(enda mer) hvor viktig det er å lese høyt for elvene. Det er også viktig å ha spennende og variert litteratur lett tilgjengelig. Skolen preges av mange kvinnelige lærere, noe som sikkert har påvirket valg av bøker til høytlesing. Kanskje klarter vi å nå flere gutter om vi leser mer litteratur som fenger dem.

Mette sa...

Hei Lisa!

Å lese høyt for elevene bare for å gjøre det, tror jeg har vært nedprioritert i skolen. Tenk hvor mye tid på ingen ting... Kanskje har holdningen vært sånn. Jeg vet at uansett hvilken klasse jeg blir å undervise i, blir jeg til å lese høyt for elevene.

Nå er jeg lærer for elever på andre trinn, de har trodd at når vi leste høyt så kom det oppgaver om teksten etterpå. Nå leser vi høyt bare for å kose oss og samtaler der det er naturlig. Å lese er en fin måte å lære begreper og få forståelse på.

Ellers koste jeg meg også under nynorsk forelesingen. Det var en fryd og høre og se på foreleseren når hun leste.