Utdanningen ved høgere utdanning har i varierende grad alltid vektlagt; samtale, dialog og diskusjon som en viktig del av læringskulturen. I dag gjør informasjonsteknologien det slik at andre interaksjonstyper er mulig. I K06 vektlegges det at IT skal inn i alle fag i skolen og vi ønsker at ulike elektroniske kommunikasjonsredskap blir brukt. En slikt redskap er ”synkrone” samtaler som betyr at det er flere som deltar og snakker samtidig på nettet. Det andre er ”asynkron”, som betyr at deltakerne leser det som andre har skrevet og svarer når det passer dem best.
Olgas Dysthe har i boka Dialog, samspell og læring sett på asynkrone diskusjoner som en ny læringssjanger og hun har drøftet hvordan en best kan legge til rette for slike læringsformer. Hun er opptatt av å forstå de prosessene som oppstår gjennom å skape interaksjon på denne måten og hvilke faktorer som påvirker læringspotensialet. Hvordan kan man egentlig best legge til rette for slike læringsformer i skolen?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar